Sunday, July 29, 2007

the one to free, is you and me

منذ فترة أخذت قرارا مع نفسي


قررت ألا أسمح لنفسي أن أستخدم برنامجا لا تسوغ لي حقوق الملكية الفكرية استخدامه.. (م الآخر برامج بالكراك)..

قررت كده لأن هذا "لا يقره عقل ولا شرع ولا قانون" كما عبر أحد أساتذتي في أحد حواراتي معه

وإن كنت أنا أرفض احتكار بعض الشركات لعقلي وحاسوبي، فأنا في نفس ذات الوقت أرفض أن أتعدى على حقوق غيري أو أن أتخلق بغير أخلاق الفرسان..
طالما أستطيع..
فواجب عليّ أن أحارب الاحتكار بالحرية.. الشريفة!

وكان القرار صعب حبتين تلاتة، لأنه معناه أنه يبدأ من نظام التشغيل اللي أنا شغال بيه في البيت لغاية معظم البرامج اللي بأستخدمها في شغلي، وبنستخدمها كلنا في حياتنا اليومية

كان صعب كمان لأنه خللاني أبتدي أدور على بدائل، وده أخد مني جهد فظيع
بس بمجرد ما بدأت لقيت السكك بتتفتح في وشي ولقيت أكتر من حد بيساعدني من مجتمع المصادر المفتوحة (open source community)

جربت في رحلتي هذه العديد من توزيعات لينوكس والكثير من البرامج، فاللي عاوز حاجة يقول لي وهأحاول أساعده إن شاء الله، سواء كان على ويندوز أو لينوكس


ده موقع لذيذ للي عاوز بدائل للبرامج المضروبة على جهازه (موجود عليه بدائل لكل أنظمة التشغيل الأساسية)

http://www.osalt.com



أنا الآن فخور أني لا أستخدم على حاسوبي برامج مغلقة المصدر إلا برنامجا واحدا .. flash player، وهو برنامج مجاني .. أي أنني لا أعتدي على أي حقوق ملكية فكرية لأي طرف أيا كان
ولتحيا أخلاق الفرسان!
ولتحيا حريتي ..
وحريتكم


تحديث بسيط مهم (28 سبتمبر 2007) :
في software نسيت أقوله
الـbios بتاع الكمبيوتر مغلق المصدر

وبالتالي أبقى بأستخدم two proprietary software pieces

7 Comments:

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

انى افخر ان لي اخ يتحلى بأخلاق الفرسان :)

و انا اصلا بجيلك ف كل حاجه من غير ما تقول اصل فى ناس زى حالاتى معلوماتهم الداخليه عن الاجهزه الكمبيوتاريه محدووووووووده
هههههههههههههههههههههه

Lens Geek said...

و انا معاك يا معلم

Lens Geek said...

يوم حرية البرمجيات Software freedom day
سبتمبر 15 الجاي و كنت بفكر ننظمه هنا في مصر

النك بتاعته:-
http://softwarefreedomday.org/

الحلم العربي said...

انها الحرية
فلتحيا الحرية ....ذلك إن استطعنا دفع مهرها فهمرها غالى

تحياتي لحريتك و حريتنا جميعا

Anonymous said...

شوف يا عم مصعب ، أنت فعلا "مصـّعَب" المواضيع على نفسك و ع التانيين.

A typical egyptian charachter, wanna be different , so you tried to be strange. un-willing to illegally use the other's (Westerns) products, so you instead used their ideas
بالمختصر المفيد - بطل أفلام محمد هنيدى - بسيط ، ظريف ،أبن بلد، وف نفس الوقت عبقرى بالفطره ، م الجيزه بس بطل المووفى ;)

ياريت بس نعمل ربع ما بنحلم و نتكلم
ونهتم للصالح و للمفيد

ما هو ده اللى جايبنا ورا

Malk Almasria said...

رمضان كريم


وتحيا الحرية


ملك المصرية

مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

ربنا يخليكم كلكم يا رب

بالنسبة للشخص الـanonymous

بصراحة أنا ما فهمتش تعليقك تقصد بيه مدح وللا ذم..
وفي الحالتين في نقطة حبيت بس أوضحها

"so you instead used their ideas"

it is not their ideas..
they are ideas from all over the world that belongs to all the world

the open source community broke the limits you are talking about, country, religion, color, language or whatever is not an issue, at all

so actually there is no plave for their

we -arabic guys- might be the least contributing league, but still there is no place for their